Blog ini Ditaja Oleh

Wednesday, June 17, 2009

Pengemis Cilik Myanmar Di Wakaf Che Yeh

Pengemis Cilik Myanmar Di Wakaf Che Yeh
{Nukilan: yiemega}

Di tengah kepekatan malam
Aku bertandang ke Wakaf Che Yeh
Bukan Untuk Bersukaria di waktu malam
Sekadar ingin makan malam sambil melihat kesibukkan Wakaf Che Yeh

Aku singgah di gerai makan
Aku pesan Nasi Sup Perut Kegemaranku
Apabilan makanan pesanan ku tiba terus ku makan
Tiba-tiba datang seorang pengemis cilik Myanmar menganggu waktu makanku

Wahai Pengemis Cilik Myanmar
Kehadiranmu menyusahkan aku sahaja
Bukan aku tidak mahu menolongmu wahai Pengemis Cilik Myanmar
Tetapi aku meluat melihat perangaimu

Apa sebab kau jadi pengemis
Hidup seharianmu dengan mengharapkan simpati orang
Tak ada kerja lain selain mengemis
Aku tengok anggota badan kau cukup lengkap tanpa lompang

Kenapa kau mengemis
Adakah kerana hanya itu sahaja kerja kau
Kenapa kau tak ke pantai mencari remis
Adakah kerja itu susah buat kau

Pengemis Cilik Myanmar dirimu aku benci
Bukan benci sebarang benci tetapi benci dengan sikapmu
Kau datang dari negara sejauh Myanmar semata-mata untuk meraih simpati
Kau bukan tahu apa pelancong akan kata nanti kerana sikapmu itu

Pengemis Cilik Myanmar usahlah mengemis lagi
Carilah kerja untuk mencari rezeki buatmu
Tak payah mengharapkan simpati
Jangan harapkan seringgit percuma untukmu

Usahalah dengan bersungguh-sungguhnya
Usahlah ditagihkan simpati orang ramai
Aku tahu 'simpatimu' itu dusta dan nista
Malah ia turut menjadi buah mulut orang ramai.
[yiemega, D'Wakaf Che Yeh, Kota Bharu, Kelantan]
Reblog this post [with Zemanta]

0 comments:

Post a Comment

 

©2009 KaryaMelayu2u | by TNB